Consent Preferences

Vondt i tannen

Det kan være ulike årsaker til smerter fra tennene. Vi går gjennom de mest vanlige årsakene på denne siden. Sitter du hjemme med akutt tannverk? Besøk vår tannlegevakt.

Tannlege Neddersan med en pasient

Årsak 1: Følsomme tenner

Vondt i tennene? Ulike tilstander kan gjøre tennene mer følsomme. Syreskader på tennene er en vanlig årsak til at tennene blir mer følsomme. Dersom det er ising i tennene ved kulde, eller at man kjenner tennene er sensitive ved spising av søte ting, er det mulig at man har en form for syreskade eller slitasje på tennene.

Behandlingen av dette avhenger av hvor alvorlig skaden er og hvor plagsomt problemet er. Det er viktig å finne årsaken til at tennene er følsomme før man gjør behandling. Behandling kan være alt fra råd og veiledning for å unngå forverring til kompliserte tannerstatninger i tilfeller hvor det er alvorlige tannskader.

Har man syreskader, eller har symptomer på dette, er det enkelte råd som er fornuftige å følge:

• Unngå tannpuss like etter inntak av sur mat eller drikke
  • Bruke fluortilskudd regelmessig
  • Bruke myk tannbørste
  • Bruke vann som tørstedrikk
  • Få råd og veiledning hos tannhelsepersonell

Årsak 2: Tannpine

Om man får et dypt hull i en tann som når inn til tannens nerve, vil det kunne oppstå sterke smerter. Ved en slik situasjon er det gjerne en pulserende smerte, som kan utløses av kulde eller varme. Har man symptomer som ligner på dette, må man gjerne rotfylle tanna. Det er viktig å ta raskt kontakt med tannlege, for et slikt problem vil ikke gå over uten behandling. Besøk vår tannlegevakt i dag og få hjelp.

Tannlege Amrit hos Tannlegene på Sinsen
Gruppebilde av de ansatte hos Tannlegene på Sinsen

Betennelse kan oppstå rundt tenner som bare er litt frembrutt i munnen. Symptomer på dette er oftest hevelse og ømhet rundt visdomstannen. I alvorlige tilfeller kan det oppstå stor hevelse og være vanskelig å åpne munnen skikkelig. Betennelsen skyldes oftest at det er vanskelig å holde det rent rundt visdomstannen, og da kan det oppstå infeksjon som følge av renholdsproblemet. Behandlingen tar sikte på å dempe infeksjonen i første omgang. I de fleste tilfeller anbefales fjerning av visdomstannen. Les mer om trekking av visdomstenner her.

Tannlegene på Sinsen ønsker å hjelpe deg!

Smerter i tennene er ikke kun ubehagelig og smertefult, det påvirker din prestasjon og glede i hverdagen. Tannlegene på Sinsen ønsker å hjelpe deg med ditt problem, bestill en time i dag for å la oss hjelpe deg å bli kvitt de unødvendige smertene i tennene. Besøk vår tannlegevakt i dag og få hjelp.

Bestill time online

Eller ring oss på telefon: 22 15 74 64