Vonde tenner er helt normalt

Det kan være ulike årsaker til smerter fra tennene. Vi går gjennom de mest vanlige årsakene på denne siden.

Bestill time nå

Årsak 1: Følsomme tenner

Vondt i tennene? Ulike tilstander kan gjøre tennene mer følsomme. Syreskader på tennene er en vanlig årsak til at tennene blir mer følsomme. Dersom det er ising i tennene ved kulde, eller at man kjenner tennene er sensitive ved spising av søte ting, er det mulig at man har en form for syreskade eller slitasje på tennene.

Behandlingen av dette avhenger av hvor alvorlig skaden er og hvor plagsomt problemet er. Det er viktig å finne årsaken til at tennene er følsomme før man gjør behandling. Behandling kan være alt fra råd og veiledning for å unngå forverring til kompliserte tannerstatninger i tilfeller hvor det er alvorlige tannskader.

Har man syreskader, eller har symptomer på dette, er det enkelte råd som er fornuftige å følge:

• Unngå tannpuss like etter inntak av sur mat eller drikke
  • Bruke fluortilskudd regelmessig
  • Bruke myk tannbørste
  • Bruke vann som tørstedrikk
  • Få råd og veiledning hos tannhelsepersonell

Årsak 2: Tannpine

Om man får et dypt hull i en tann som når inn til tannens nerve, vil det kunne oppstå sterke smerter. Ved en slik situasjon er det gjerne en pulserende smerte, som kan utløses av kulde eller varme. Har man symptomer som ligner på dette, må man gjerne rotfylle tanna. Det er viktig å ta raskt kontakt med tannlege, for et slikt problem vil ikke gå over uten behandling.

Årsak 3: Visdomstann

Betennelse kan oppstå rundt tenner som bare er litt frembrutt i munnen. Symptomer på dette er oftest hevelse og ømhet rundt visdomstannen. I alvorlige tilfeller kan det oppstå stor hevelse og være vanskelig å åpne munnen skikkelig. Betennelsen skyldes oftest at det er vanskelig å holde det rent rundt visdomstannen, og da kan det oppstå infeksjon som følge av renholdsproblemet. Behandlingen tar sikte på å dempe infeksjonen i første omgang. I de fleste tilfeller anbefales fjerning av visdomstannen.

Tannlegene på Sinsen ønsker vi å hjelpe deg!

Smerter i tennene er ikke kun ubehagelig og smertefult, det påvirker din prestasjon og glede i hverdagen. Tannlegene på Sinsen ønsker å hjelpe deg med ditt problem, bestill en time i dag for å la oss hjelpe deg å bli kvitt de unødvendige smertene i tennene. Trykk på knappen under for å bestille en time.

Eller ring oss på telefon: 22 15 74 64

Dette sier folk om Tannlegene på Sinsen

Tannlege som kan det han driver med og er meget flink med pasientene sine. Jeg hadde ikke vært hos tannlege på 4 år pga dårlig erfaring tidligere, nå har jeg endelig funnet meg en tannlege jeg skal dra tilbake til. Meget hyggelig tannlegesekretær også.

Meget hyggelig, imøtekommende og dyktig tannlege. God til å fortelle pasienten hva som gjøres, hvorfor det gjøres og hva man kan forvente underveis, noe som gjør at man føler seg vel ivaretatt. Han har et lystig humør, så besøket mitt var hyggelig (tross boring).

Tusen takk for hjelpa til verdens beste tannlege, Erik + Sølvi. Har fått limt på “krona” mi på lørdag før nyttårsaften. Det kaller jeg ekstraservice.

Godt nyttår, vi ses snart